Yeni Yerinde Tarihi Kadıköy Salı Pazarı

Tarihi Salı Pazarı-Kadıköy Kent Meydanı yeni yerinde. 117 yıllık bir geçmişe sahip olduğu söylenen, Kadıköy'ün, İstanbul'un belki de Türkiye'nin en bilinen pazarıdır Tarihi Salı Pazarı. Kadıköy Altıyol'da kurulan salı pazarını bilmeyen, gitmeyen yoktur neredeyse. İşte o salı pazarı yaklaşık 6 yıl önce kentsel tasarım projesi kapsamında Altıyol'dan D100 karayolu, Hasanpaşa mevki, Akasya Avm'nin hemen karşısındaki yerine taşınmıştı. Salı Pazarı yine yer değiştirdi ve Hasanpaşa'da kurulan salı pazarı, pazar yeri yenileme inşaatı nedeniyle 2015 yazında, Ünalan'daki Medeniyet Üniversitesi’nin hemen yan tarafındaki boş alana taşındı geçici olarak. Pazar yine salı ve cuma günleri kuruluyor.
Hasanpaşa'da ki yerle ilgili çok güzel bilgilere ulaştım. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Projeler Üstyapı Müdürlüğü tarafından projelendirilen Tarihi Kadıköy Salı Pazarı, altı otopark üstü kapalı pazar olarak yeniden inşa ediliyormuş. 31.464 metrekare alan üzerinde konumlanan Yeni Salı Pazarı'nda toplamda 4.555 adet tezgah yer alacakmış, 48'i engelli olmak üzere toplam 1.368 adet araç kapasiteli zemin altı otopark, ayrıca 2 asansör, 9 kadın, 9 erkek, 5 engelli WC bulunacakmış. Alan salı ve cuma günleri pazar, diğer günlerde ise sosyal yaşam alanı ve zemin altı otopark olarak kullanılacakmış. Hasanpaşa Salı Pazarı inşaatı yaklaşık 1 yıl sürecekmiş. İşte o zamana kadar D-100 Ünalan mevki Medeniyet Üniversitesi bahçesinde Tarihi Salı Pazarı. 

Bu kadar bilgi yeter, hadi gezmeye başlayalım artık. Kadıköy istikametinden Kartal istikametine giden minibüslere bindim yeni yerindeki pazara gitmek için. Pazar, eski yerinden 2 durak daha ileri taşınmış. Medeniyet Üniversitesi'nin yan tarafındaki büyük alana kurulan salı pazarı tam D100 karayolunun kenarında olunca özellikle salı ve cuma günleri buradaki araç trafiğinde de artış oluyor.

Pazar girişinde otopark var, ücretli ama ücreti ne kadar bilemiyorum. Yalnız öğleden sonra araç trafiğinde, giriş çıkışlarda bir yoğunluk, yığılma oluyor. Otoparkı geçince giren çıkan insanları takip edip pazara giriş yaptım ben de.
Girdiğim yerden genel pazar manzarası. İlk izlenimim, karışıklık, gıda ve giyim tezgahlarının iç içe bulunması oldu. Pazarın içlerine doğru her ne kadar gıda ve giyim ayrı yerlerde olsa da keşke alanın bir tarafı sırf gıda, bir tarafı da sadece giyim vs. olsaydı diye düşündüm.
Girdiğim yerden birazcık ileride sol tarafta, pazarın meşhur gözlemecilerinden biri vardı. Tabi daha yemek saati olmadığından boş görünüyor ama yemek saati gözlemeci önünde bir kuyruk, sormayın. Sac üzerinde taze pişmiş gözleme, öğle yemeğinin değişmez seçeneği. Yanında bir de ayran varsa.
Sabah erken geldiğim için dolaşmaya başlamadan bir kahve içip kendime geleyim, pazar için enerji toplayayım dedim. Çekilmiş filtre kahve eğer gerçekten sütlüyse tercih ederim ama burada o lüksü aramak abes olur. Süt tozunu sevmediğimden Türk Kahvesi içtim. Türk Kahvesi ehhhh, pazar da bulmuşum burun mu kıvıracağım yani.
Bu da pazarın bir diğer tarafındaki gözlemeci. Fotoğrafı öğleden sonra çekmiştim. Yemek saatine denk gelmiş önünden geçişim demek ki. Bu iki gözlemecide de lüks, konfor, kalite aramayın. Her ikisinin de oturma ve yemek yeme anlamında masa, sandalye kapasitesi çok az maalesef. Elinde yiyenler, sandalye gözetleyenler, masa etrafı dolaşanlar.. Gözlemeniz ve ayranınız elinizdeyse, bir de boş sandalye ve masa bulursanız oturun hemen ve şükredin.
Pazarı bir dikdörtgen varsayın, bu giriş dikdörtgenin tam orta kenarı işte. Ortadaki büyük girişten girince gözlemeciler sağlı sollu kenarlarda kalıyor.
Prefabrik, konteyner tuvaletler de bu girişin sağında. Başka tuvalet var mıydı pazarda fark etmedim, gördüğüm tek bunlardı. Erkekler için namaz kılma yeri yapılmış ama kadınlar için namaz kılma yerini de göremedim.
Ve Tarihi Salı Pazarı turu başlasın. Ben dolaşırken hem tezgahlara baktım hem de fotoğraf çektim. Sonra evde bunları kategorilere göre ayırdım. Fotoğraftaki tezgahlar yan yana, sıralı değil. Zaten pazar benim fotoğraflarımdan ibaret de değil. Pazarın tamamını çekmeye telefonumun şarjı yetmedi, ben de her türden 3-5 tane fotoğraf koyabildim. Pazarda ayakkabıcılarda en çok teşhir edilen ayakkabılar simli babetler, fiyonklu ayakkabılar, neon spor modellerdi. Neredeyse hemen hemen tüm ayakkabıcılarda bu modellerden gördüm.
Burada gıda ve giyim dışında da aklınıza gelebilecek birçok şeyi görmeniz mümkün. Tablet kılıfları, her boy tablolar, kitaplar bunlardan sadece fotoğrafını çekebildiklerimdi.
Ev dekorasyonu için tüle, perdeye, stor perdeye, halıya, kilime, paspasa, örtüye mi ihtiyacınız var, pazar da onlardan da var.
Çok güzel dekoratif objeler var, aşağıda ki fotoğrafta da göreceksiniz zaten. Bank şeklinde mutfak havluluğu, biblolar, mis kokulu çiçek şeklinde sabunlar ve daha neler neler..
Züccaciye namına masa, vitrin, büfe, konsol süsleri, envai çeşit bardaklar, tencereler, tabaklar, renk renk, desen desen hepsi de..
Mutfak ve banyoda kullanılan araç, gereç, eşyalar da yerini almış pazarda.
Doğum günü süslemeleri satan 2 tezgah vardı, fotoğrafını çekmeyi unuttuğum diğer tezgahta doğum günü çerçeveleri, konuşma balonları, süslemeler çeşit olarak daha fazlaydı. 
Yazlık, kışlık, babet, spor, klasik, marka! çoraplar, göbek, karın fazlalıklarına korseler, iz bırakmayan dikişsiz iç çamaşırları, iç giyim fantezi modelleri, pijamalar, gecelikler.. Herkese, her zevke göre birşey var burada.
Kadın giyimde alt, üst, klasik, spor, abiye giyimler etrafı en kalabalık tezgahlardandı. Ben kolları ve sırtı yarı transparan tül parçalı, siyah bluzu çok beğendim. Bazı tezgahların, etrafı örtülerle çevrili kabinleri de vardı. Denemek bedava..
Kozmetik ve güzellik ürünleri satan mağazalarda bile, çok ünlü markaların ürünlerini alırken içeriklerini, bileşimlerini okumadan almazken pazarda satılan markalı, markasız, bilindik, bilinmedik makyaj, kozmetik, güzellik, parfüm gibi bu ürünleri alır mıyım, bilemiyorum. Ama alanlar da var tabi.
İsteyene çiçeğimsi, isteyene şekerimsi, isteyene baharatımsı ev, oda kokuları..
Hiç bir şeye zaafım yoktur herhalde çanta ve ayakkabıya olduğu kadar. Bakmadan geçemedim yine.
Hello Kitty bez çantalar çok hoşuma gitti benim. Ben Derin için aldım. Pazarda da bayağı işime yaradı, pazar poşetlerini içinde taşıdım. Plaj çantası olarak çok alındığını söyledi satıcı, siz ister plajda kullanın, ister pazarda, ister günlük hayatta..
Bijuteri ürünleri de çokça vardı pazarda. Takıcı, tokacı, gümüşçü, saatçi, gözlükçü.. Bu sene yine aynalı gözlükler moda sanırım. Ben de merak saldım bu tür gözlüklere ama tercihim gözlük mağazası olur benim.
Ve çocuk giyim. Özellikle kız çocukları için o kadar çok cicili bicili, rengarenk kıyafetler var ki, bakmadan geçemedim ben de.
Çocukların en sevdiği, başından ayrılamadığı oyuncak tezgahları. Egemen yada Derin olsaydı yanımda tezgahın başında ağaç olurdum herhalde..
Giyim tezgahlarında o kadar çok dolanıp durdum ki, bazılarının önünden birkaç kez geçmişimdir herhalde. Yiyecek bölümüyle işim olmadığından önünden geçtiğim birkaç tanesini fotoğrafladım sadece. Sebzeler, meyveler, kahvaltılıklar, baharatlar, hatta balık bile vardı pazarda.
Sabah 10.30 gibi girdiğim salı pazarından öğleden sonra 16.00 gibi çıkabildim ancak. Benim çıktığım saatlerde hem pazar hem de trafik iyice kalabalıklaşmıştı. O yüzden gelmeyi düşünen varsa öğleden sonraya kalmasın, sabah 10.00-öğle 14.00 arası nispeten daha sakin ve tenha oluyor. Pazarda herkese, her keseye göre bir şey bulmak mümkün. Cuma günü kurulan pazarına gelmedim hiç ama o günlerde daha ziyade parçacılar, kumaşçılar varmış galiba.

Gelmek isteyenler için yeni yerin yol haritası aşağıda var. 1 numaralı işaretli yer Hasanpaşa'da kurulan bir önceki pazar yeri, 2 numaralı işaretli yer ise şu an kurulu olduğu yer. D100 karayolu, Kadıköy-Kartal istikameti, Ünalan mevki, İstanbul Medeniyet Üniversitesi durağında inerseniz Tarihi Salı Pazarı'nın şu an kurulu olduğu yere gelebilirsiniz.
İnşaat çalışmaları bittiğinde, Hasanpaşa'daki asıl pazar yerini de ziyaret edip blogumda yazmak ve paylaşmak üzere, Tarihi Salı Pazarı yazıma noktayı koyuyorum.

GÜNCEL BİLGİ: Kültür ve Rekreasyon Merkezi Kentsel Tasarım Projesi çalışmaları sona eren ve yeni yerine taşınan pazar ile ilgili bilgilere Kadıköy Yeni Salı Pazarı yazımdan ulaşabilirsiniz.