Kırk Mevlidi Nedir? Kırk Mevlidi Nasıl Yapılır?

Bebek 40 günlük oldu, göz açıp kapayıncaya kadar ne çabuk geçti değil mi zaman. Artık dışarı çıkmak için hazırız. Ama zaten 1 haftalık ve 1 aylıkken doktor kontrolleri için dışarı çıkartmıştık, bebekler bir dışarı havası almışlardı. Şimdi onlar için dua okutmanın yani bebek mevlidi yapmanın zamanı geldi.

Kırk Mevlidi Nasıl Yapılır?
Bebeğin 40 mevlidi, illaki 40. günde yapılacak diye bir kural yok. 3-5 gün önce ya da sonrada yapılabilir. Gittiğim bazı bebek mevlidlerinde 2-2,5 aylıkken bile yapanı biliyorum. Önemli olan bebek için niyet edilerek okunmasıdır zaten. Bebeğin 40 günü dolması ile beraber, yakın akraba, komşu ve arkadaşlar davet edilerek mevlid okutulur. Mevlitte okunacak sure ve duaları, Kuran-ı Kerim' i Arapça okumayı bilen biri yaptığı gibi mevlidhanlar ezberden de yapabilir. Mevlid sonunda bebek elden ele gezdirilir, bebeği eline alan kişi dilekte ve hayır duasında bulunur. Mevlid sonunda klasik olarak, tavuk (et kavurma da olabilir) + pilav + ayran + tatlı (genelde baklava ya da şeker pare olur) gibi ikramlarda bulunulur. Mevlide gelen misafirlere mevlid şekeri, tespih, gül suyu, lavanta kesesi gibi küçük hediyeler verilir. Mevlid sonunda bebek evden çıkartılır ve bebeğin kırkı uçurulur.

Evet kısaca böyle özetleyebileceğim bebek mevlidini şimdi şöyle bir detaylı anlatayım. 
Egemen' in kırkına 9 gün kala, (mecburen erken oldu çünkü bir sonraki hafta sonu müsait değildi) Derin' in de kırkına 3 gün kala herkesin gelebilmesi için pazar günleri yaptım bebek mevlidini.(Egemen' in 2009, Derin'in 2013 senesinde yapıldı mevlidleri). Misafirlerim gelmeden önce Egemen' e beyaz, kravatlı, yelekli bir mevlid takımı, Derin' e de beyaz tüllü, mini elbise şeklinde bir mevlid kıyafeti giydirdim. Tabi Derin' e bir de telli duvaklı bandana taktım başına. Her ikisinin de mevlidinde aynı uygulamalar yapıldı sırasıyla, o yüzden ayrı ayrı yazmıyorum.

Egemen
Derin
Aile, akraba, arkadaş, komşu derken 20 kişiye yakın kadın misafirimiz olmuştu. Tüm misafirlerimiz ve mevlidhanın da gelmesiyle, ilk olarak lohusa şerbeti ve lokum ikramıyla başladık servise. Lohusa şerbetini Eminönü Mısır Çarşısı Malatya Pazarından aldım. Şerbet kalıplar halinde hazır satılıyor. İçine hiç birşey eklemenize gerek yok. Kalıpları suyla kaynatın, ister sıcak ister ılık ister soğuk için. Ben doğumdan sonra bolca içtim, gelen misafirler için de ayrı yaptım. Lohusa şerbeti genel olarak, lohusa şekeri, su, şeker, çubuk tarçın ve karanfil ile hazırlanıyor. Buna bir kaç baharat çeşidi daha eklenebiliyor. Lohusa şekerinin süt yapma özelliğine sahip olduğunu söylerler. Benim doğum yaptığım hastane, odama yatağımın yanı başına 1 sürahi lohusa şerbeti koymuştu bol bol içeyim diye. Egemen' in lohusa şerbet bardağının fotoğrafını çekmeyi unutmuşum, aşağıdakiler Derin' in mevlidindeki lohusa şerbeti ikramıma ait. Egemen' in de aynıydı, tek fark bardak süslemesinin mavi oluşuydu. Bardak süsleri Eminönü' nden. Daha önceki Bebek Süslemeleri Nereden Alınır yazımda yazmıştım. Bebek süslemeleri ile ilgili aradığınız her şeyi bulabileceğiniz bir yer Eminönü.
Lohusa şerbeti ikramından sonra mevlidhan dualarını, ilahilerini okudu. O kadar etkileyici ve buğulu bir sesi vardı ki, dinleyenlerin gözleri doldu. Bu mevlidlerde okunan duaların kerametinden midir bilmem hem Egemen hem Derin mevlid sırasında mışıl mışıl uyumuşlardı. Dua sonrası her ikisi de elden ele (yastık üstünde tabi) dolaştırıldı, maşallahlar, hayır duaları eşliğinde. Bebek mevlidinin fiks menüsü; tavuklu pilav + ayran + badem pare ikram edildi. Pilavı siparişle yaptırdık, ayran kutuda satılanlardan, badem pare, abonesi olduğum bir pastaneden. Yemek faslından sonra gül suyu döktüm herkesin eline, mis gibi gül koktu her yer. 

Ve son olarak da, gelen misafirlerimin her birine, Egemen' in bebek mevlidinde; bebek arabası ve biberon şeklinde bebek şekerlerinden, Derin' in mevlidinde ise; bebek ayakkabısı şeklinde lavanta kesesi, bebek ayağı şeklinde fotoğraf çerçevesi ve pembe kutu bebek şekeri dağıttım. Tüm süslemeler, hediyelikler, servis tepsileri, ikram sepetleri, şekerler, lavanta Eminönü' nden, etiketler benim tasarımım.


Üstümden büyük bir yük kalkmış oldu. Hem mevlidleri yapıldı hem dualar okundu hem gelen misafirlerim beğenileriyle ayrıldı hem de evlatlarım için albümlerinde çok hoş bir anı oldu.