Bebeklere Emzik Verilmeli mi? Emzik Zararlı Mı?

Emzik yani yalancı meme versem mi, vermesem mi? İşte bebeğin emziğe başlama nedeni annenin bu seçimi olacaktır. Emzik kullanma taraftarı olan anneler kadar kullanımına karşı olan anneler de var. Bebekler emme duygusuyla doğduklarından, emzik bebeğin emme duygusunu tatmin edebiliyor, kendini rahatsız hisseden bebekleri daha da sakinleştirebiliyor, böyle olunca ebeveynleri için de oldukça rahatlatıcı oluyor. Ama diğer yandan bebek sussun, sakinleşsin, ağlamasın diye verilen emzikler bebeğin diş yapısında bozulmalara yol açıyor, uzun süre emzik emen bebeklerde konuşma gelişimi gecikiyor, anne sütünün artmasını sağlayan temel etkenlerden birisi de annenin bebeğini sık sık emzirmesiyken bebeğe sürekli emzik vermek annenin süt üretimini de olumsuz etkiliyor, emzik bebekte orta kulak enfeksiyonu riskini artırabiliyor.

Yok ben illa emzik vereceğim, ağlamasına dayanamıyorum, biraz sussun diyorsanız da:
  • Bebeğinize ilk 1,5 ay emzik vermeyin, sadece emzirin. Bu süt üretiminizi olumlu etkileyecektir. 
  • Bebeğinize 1 yaşından sonra emzik vermeyin. Bu bebeğinizin hem diş gelişimini hem de konuşma gelişimini olumsuz etkiler. 
  • Emziğin temizliğine dikkat edin. Emziği sık sık değiştirin. Çünkü emzikler çabuk bakteri toplayabilirler. 
  • Emziği bal gibi şekerli şeyler batırarak bebeğe vermeyin. Dişleri için zararlı olur ve çürümelere yol açar. 
  • Silikon ya da kauçuk emzikleri en fazla 1 ay kullanın. Emzikte herhangi bir deformasyon ya da yırtılma görürseniz hemen yenisiyle değiştirin. 
  • Kolay bozulmadığı ve daha sağlıklı olduğu silikon olanları tercih edin. 
  • Çocuğun diş yapısına zarar vermeyecek emzikleri tercih edin. 
  • Ayına ya da yaşına uygun emzik kullanın. 
  • Emziği bir alışkanlık haline getirmeyin, çocuğunuzu bir şeylerle meşgul ederek emziği daha az aklına getirmesine yardım edin. 
Emziği bıraktırmak istiyorsanız 2 yaş civarında başlayabilirsiniz buna. Dikkatini başka bir şeye (mesela bir oyuncak, onunla oynayacağınız bir oyun) çekmeye çalışarak, kemirebileceği (havuç, elma, salatalık olabilir) bir yiyecek vererek ve kararlı olarak bu işi başarabilirsiniz. Acı sürerek, çöpe atarak, ucunu keserek, saklayarak emziği unutturmaya çalışıyorsanız bu tavrınızı sürdürün, taviz vermeyin. Gündüz bir şekilde emzik istemeyi unutup akşam ağlama nöbetleri başladığında sabrınız kalmayıp sakladığınız, attığınız yerden çıkarıp sussun, yarın tekrar denerim diye yine ağzına emziği yapıştırırsanız, bebek bunun farkında olacak ve her ağlama nöbeti sonrasında o emziğin verileceğini bilecektir. Burada sabır, istikrar ve kararlılık çok önemli. Unutmayın emzik kullanımında üst sınır 4 yaştır, devam etmesi durumunda kulak iltihabı ve diş yapısında bozukluğa neden olacaktır.

Ne yalan söyleyeyim ben hiç sıcak bakmadım bu emzik olayına. 3-4 yaşına gelmiş çocukların ağızlarında cuk cuk diye çevirdikleri emzikleri gördükçe hep komik ve nahoş gelmiştir bana. Belki de Egemen ve Derin hiç emzik emmedikleri ya da ben onlara hiç emzik vermeye inat etmediğim içindir. Denemedim mi evet denedim. Doğduklarından sonra emzik vermeye çalıştım ama dilleriyle hep ittiler, ağızlarında tutmadılar. İlk denemelerden sonra baktım istemiyorlar ben de ısrar edip zorla ağızlarına emziği tutuşturmadım. Ağladıklarında ya da huysuz olduklarında kucağıma aldım, sarıldım, evin içinde onlarla dolaştım, konuştum, ninni söyledim, emziği kurtarıcı, susturucu olarak düşünmedim. Onlar bir kere istemeyince ben de aklıma bile getirmedim. Ben emziksiz atlattım bebeklik dönemlerini, sıkıntı çekmedim, zorlanmadım, kolaya kaçıp ağızlarına susturucu vermedim. Emziksiz de bebek bakılıp, büyütülebiliyormuş demek ki onu bizzat deneyimledim.