Alman Laternenumzug için Kardan Adam Laterne Yapımı

Güzel ülkemin kendine has milli ve dini bayramları, gelenek ve görenekleri, özel gün ve kutlamaları olduğu gibi yabancı ülkelere ait kültürlerde de farklı gelenekler ve kutlamalar yapılıyor. Bu kutlamalardan biri de Almanya'nın geleneksel Laternenumzug (Fener Alayı) günü. Bu gelenekten, benim iki numaram Derin'in Almanca dersi için verilen bir etkinlik ödevi sayesinde haberdar oldum. Yoksa ''Şu ülkenin hangi geleneği var, hangi günü kutlanıyor'' diye bir araştırma yapmış değilim. Ve hemen baştan belirteyim, etkinlik için hazırlığımız bittikten sonra, bu gelenekle ilgili bir yazı yazmaya karar verdiğimden bitmiş bir örnek üzerinden yazımı hazırladım. 

Laternenumzug Nedir?
İzahat kısmını geçtiğime göre, önce Laternenumzug  (veya Laternelaufen/Fener Yürüyüşü) ile ilgili kısa bir bilgi yazayım. Almanya'da, yardımlaşmayı simgeleyen Laternenumzug yani Fener Alayı, Şövalye Martin anısına düzenlenen kültür etkinliklerinden biri. Şövalye Martin, yüzyıllar önce, şövalyeler zamanında yaşamış iyi yürekli bir şövalye imiş. Soğuk bir kış günü, soğuktan ve açlıktan tir tir titreyen bir adam görmüş. Kılıcı ile kalın dokuma pelerinini ortadan ikiye bölüp adamın üzerini örtmüş ve ekmeğini onunla paylaşmış. Martin'in yaptığı iyiliği öğrenen halk, teşekkür etmek için Martin'i aramış ama bulamamış. O günden sonra, Martin'in ölüm yıl dönümü olan her 11 Kasım gününde, Şövalye Martin fenerler ile aranarak anılır olmuş.

Kardan Adam Laterne (Fener) Yapımı için Gerekli Malzemeler
Ben çoğu malzemeyi evden temin ettim. Evde, 2 tane okullu olunca kırtasiye malzemesi de oluyor genelde. Yukarıda fotoğrafını da gördüğünüz malzemelerden sadece akrilik boya, sim ve ipi dışarıdan aldım. Gerisi evde olan malzemelerden. Siz hayal gücünüzü kullanarak farklı malzemelerden de yapabilirsiniz tabi ki. Malzeme listesi;
- 1,5 litrelik pet su şişesi (1 litrelik gazoz, soğuk çay şişesi de olur)
- Akrilik boya (Plastik boyama için su bazlı olanı tercih edin. Benim aldığım 6'lı paketti)
- 1 adet çorap (Evde kullanmadığım simli bir çorabı feda ettim. Yetişkin çorabı olması şart değil, yırtık, delik bir çorap da iş görür)
- Kurdele (Bir ara dikiş nakış işi ile uğraştığımdan evde farklı renklerde bolca vardı)
- Ponpon (Kırtasiyelerde, ucuzluk mağazalarında var)
- 1 adet tüp sim (Ucuzluk mağazalarında dahi satılıyor)
- 1 adet led mum (Bunların tealight denilen ufak pilli modelini aradım, bulamadığım için biraz büyük bir led mum almak zorunda kaldım)
- 1 adet keçe (Genelde 10'lu paket satılır)
- İp (Kurdele, rafya kullanabilirsiniz. Ben evde bulunsun diye 4'lü satılan paketten aldım)
- Oynar göz (Bu da aynı şekilde, kırtasiye veya ucuzluk mağazasına bakabilirsiniz)
- Düğme (Benim evde 1 poşet vardı, aldığımız kıyafetlerden çıkan yedek düğmeleri biriktire biriktire çoğalmışlar)
- Silikon tabancası (Yoksa kuvvetli bir yapıştırıcı da olabilir)
- Boya fırçası ve makas

Laterne Yapımı
İlk olarak, pet şişeyi makas veya falçata (dikkatli bir şekilde) yardımıyla kesiyoruz. 1,5 litrelik su şişesi büyük olduğundan ben 3 parça olacak şekilde kestim. Kesilen yerlerde sert plastik kesiği olmasın diye çakmak ile plastiği biraz yumuşatarak şekillendirdim. Tutacak olarak iplerin geçmesi için, plastik saplı ve metal uçlu bir tornavidayı ocak ateşinde ısıtarak deldim. Karşılıklı 2'şer delik açarsanız ipleri tutarken daha dengeli duruyor şişe. Bunun yerine delgeç de kullanılabilir, benim deldikten sonra aklıma geldi bu yöntem. O yüzden biraz eğri büğrü oldu delikler. 

Beyaz akrilik boya ile (bu kısım biraz bulaşıcı olduğundan kullan at eldivenlerden taktım ellerime) şişenin kesilen alt kısmını boşluk kalmayacak şekilde boyadım. Biraz enli fırça ile çok rahat ve kolay boyanıyor. 1 kat kapatmazsa 2 kat da yapabilirsiniz. Boya ıslakken beyaz sim serptim boyadığım yerlere. Ve kuruması için 1 gün balkonda beklettim boyalı alt kısmı.
Boyalı alt kısım kururken, şapka olacak üst kısmın hazırlığını yaptım. Evde kullanmadığım simli çorabı, şişenin üst kısmını kapatacak uzunlukta kestim. Kesik ve açık olan üst tarafı kurdele ile kapatarak başlık ucu yaptım. Plastiğin alt tarafına gelen çorap parçasını ise silikon tabancası ile içten şişeye yapıştırdım. Burada kuvvetli bir yapıştırıcı da işinizi görebilir.
Sıra geldi 1 gece boyunca kurumaya bıraktığım boyalı alt kısmın süslemesine. Yukarıdan başlayarak, oynar gözleri, ponpon burnu, keçeden kestiğim mini ağzı silikon tabancası ile yapıştırdım. Şişenin etrafını çevreleyecek kadar kestiğim kurdele parçasını atkı olarak kullandım ve silikon tabancası ile yapıştırdım. Yan tarafa iki kol yapmaya çalıştım, yine keçeden faydalanarak ve kolları da silikon tabancası ile tutturdum. Renk ve delik olarak birbirine benzer 3 mini gömlek düğmesi ile de ön süsleri silikon tabancası ile yapıştırdım. İpi de deliklerden geçirip düğümledikten sonra fenerin alt kısmı tamamlanmış oldu. Burada ip yerine kurdele, rafya gibi farklı şeyler de kullanılabilir.
Son olarak, led mumu alt tarafın içine koyup, şapka olarak kestiğim kısmı alt parçanın üstüne oturacak şekilde kapattım. Başlık kısmı tak çıkar olacak şekilde tasarladığımdan led ışığı açması kapatması kolay oldu. Ve kardan adam fenerimiz hazır. 
İlk başta belirtmiştim, bu etkinliği bitirdikten sonra, arama motorlarında arayanlara kolaylık veya bir örnek olması için bu yazıyı yazmak aklıma geldi. İlk ve tek denemede yaptığımız için kusurları da olmuş olabilir. Laterne yaparken ilk önce ne yapmak istediğinize karar vermelisiniz. Bunun için arama motorlarından yardım alabilirsiniz. Karar aşamasından sonra kalan kısım sizin hayal gücünüze kalıyor. Biz kardan adamımızı sevdik. Derin, etkinlikten sonra eve getirdi fenerini. Bazen açıp ışığından yararlanıyor. Ben de bu laterne yapımı sayesinde hem yeni bir bilgi edinmiş oldum hem de yaparken eğlendim.