Mamografi Nedir? Mamografi Nasıl Çekilir?

Birçoğumuzun terim olarak aşina olduğu ve bilhassa kadın sağlığını yakından ilgilendiren bir konu mamografi. Ben de yakın bir zamanda yaptırdığım mamografi çekiminden dolayı, bu konu ile ilgili deneyimimi paylaşmak istiyorum sizinle..
* Mamografi, kadınlarda en sık görülen kanser türü olan meme kanserinin erken teşhisindeki en etkin görüntüleme yöntemlerinden biridir. 
* Düşük doz radyasyon kullanılarak, kadın meme dokusunun ayrıntılı olarak incelenmesini sağlayan ve memede elle muayenede saptanamayacak kadar küçük anormalliklerin tespit edilmesinde büyük önem taşıyan mamografiyi 40 yaş ve üstü kadınların yılda bir kez yaptırması gerekir.
* Mamografi, hiçbir şikayet olmaksızın tarama amaçlı veya memede normal dışı oluşumlar nedeniyle takip edilen kadınlara tanı amaçlı çekilebilir. 

Benim mamografi yaptırmamın nedeni herhangi bir sağlık sorunu, şikayet, bulgu olmaksızın sadece tarama amaçlı oldu. Hastanelerin Genel Cerrahi bölümünün ilgilendiği mamografi için, ben de semtimizde bulunan Devlet Hastanesi' nin Genel Cerrahi bölümüne randevu aldım ve doktorun sevkiyle mamografi bölümüne gittim. Mamografi çekimi için birkaç gün ya da hafta sonrasına gün veriliyormuş diye duymuştum ama benim kısmetime mamografi kayıt işlemini yaptırdığım an için uygun bir randevu verdiler bana. 
Mamografi odasına girmeden önce, yukarıda görselin bir kısmını gördüğünüz Mamografi Çekimi Bilgilendirme ve Onam Formu' nu doldurdum. Bu formda kimlik bilgileri ile daha önce yapılan doğumlar (varsa), adet düzeni, menopoz yaşı, ailede kanser hikayesi vb. gibi kişisel bilgileri dolduruyorsunuz.
Çekim odasında, çekimi yapacak teknisyen, mamografi cihazı, cihazın bilgileri aktardığı kayıt cihazı ve soyunma kabini vardı benim gözlemlediğim. Teknisyen, çekim için kabinde belden yukarınız tamamen çıplak kalacak şekilde soyunmanızı istiyor. Çekimin kalitesini etkilememesi için gelmeden önce göğüs bölgesine ve koltuk altına deodorant, talk pudrası ve losyon gibi kozmetik malzemelerin kullanılmaması gerekiyor. 
Tarama için çekilen mamografide, memelerin önden ve yandan olmak üzere 2 farklı pozisyonda çekimi yapılıyor. Önden çekim, her iki memenin sırayla cihaz üzerinde bulunan iki plaka arasında kısa süreli sıkıştırılmasıyla yapılıyor. İşlem genelde kısa sürüyor fakat net bir görüntü elde edilmemişse, teknisyen meme pozisyonunuzu düzeltebiliyor, bunun için sabit durmak gerekiyor. Yan çekimde ise cihaz 90 derece yan yatırılarak her iki meme için işlem tekrarlanıyor. Tanı amaçlı mamografide yani şüpheli bir durum söz konusu ise normal çekime ilave olarak, ek filmler çekiliyor. 

Mamografi çekiminin genelde acı verici bir işlem olduğu söylenir ama ben acı hissetmedim. Evet sıkıştırmadan kaynaklanan bir basınç ve rahatsızlık hissi oluşuyor ama bu acı verecek boyutta olmuyor. Bu rahatsızlığın az hissedilmesi için de çekim için memelerin en az hassas olduğu zaman olan adet dönemi sonrası tavsiye ediliyor. Verilen bilgi formunda bir mamografi filmi için 0,7 mS radyasyon dozu alındığı ve bunun da düşük denebilecek bir miktar olduğu belirtilmiş, bunu da unutmadan yazayım hemen. 
Devlet Hastaneleri' ni bilirsiniz, aynı gün içinde işlemleri sonuçlandırmak mümkün değil. Yapılan çekimlerin sonucunu almak için muhakkak farklı bir tarihe randevu verirler. Bana da mamografi sonucunu almak için 1 hafa sonrasına gün verdiler. Mamografi sonucunu, mamografi bölüm sekreterliğinden CD ve yazılı kağıt olarak aldım ve muayene olduğum doktora gösterdim. Yapılan mamografi çekiminde risk taşıyan herhangi bir bulguya rastlanmaması içimi rahatlattı. Genel Cerrahide doktorun uygun görmesi durumunda mamografi ile birlikte meme ultrasonu da istenebiliyor, ki benden de istendi. Fakat bu işlem için oldukça ileri bir tarihe randevu verildiği için meme ultrasonu ile ilgili detaylar başka bir yazının konusu olacak artık. 

Meme bölgesinde elle yapılan muayenede renk değişikliği, yara, kızarıklık, meme ucunun içeri kaçması, kitle, sertlik, şişlik gibi belirtiler olmaksızın, 40 yaşına gelen kadınlara, tarama amaçlı mamografi çekimini her yıl düzenli olarak yaptırmalarını kesinlikle hatırlatırım..
yeşimlehertelden