Kız Çocuklarının Kulakları Ne Zaman Deldirilmeli?

Biz kız annelerinin en çok kararsız kaldığı konulardan biri de, ''Kulaklarını ne zaman deldirip küpe taksak'' sorusudur herhalde. Bu konuda ayrı görüşe sahip olan birçok anne var galiba. Bazıları bu kararı kendisinin vereceği yaşa kadar beklemeyi uygun görürken, bazı anneler de belli bir yaş diliminde deldirmeyi uygun görebilirler. Peki bu uygun yaş dilimi nedir? Bu işlem nasıl yapılır? Canı yanar mı? gibi pek çok sorular da beraberinde gelir.

Öncelikle ben kendi fikrimi söyleyeyim, kulak deldirme işlemine kendim karar verdim. Kızımın kulağını deldirmek için kendi fikrini söyleyeceği zamanı bekleyemedim. Benim kulağımdaki küpeleri görüyordu, zaman zaman onlara dokunmasına izin veriyordum, basitçe anlayacağı şekilde küpe olduğunu, Onun da bir gün küpeleri olacağını söylüyordum. Bazen de Derin küpelerimi gösterip ''annenin küpe'' deyip kendi kulağını gösteriyordu. Derin 2. yaşını doldurdu. Bu doğum gününe özel bir hediye olması için altın, taşlı, nazar boncuklu bir küpe almıştım ben. Doğum gününde küpeyi kulağında görmek istedim. Tabi bu deldirme işlemi doğum gününden hemen önce olmadı. Yaklaşık 1,5 ay önce delindi Derin' in kulağı. Doğum gününe kadar delik yerinin tam oluşup iyileşmesi, küpeye alışması için belirli bir sürenin geçmesi gerekiyordu.

Kulak deldirme nerede yapılır?
Karar verme aşamasından sonra icraata geçmek için araştırmaya başladım. Egemen ve Derin sayesinde caddemizdeki, sokağımızdaki tüm esnafla, işyerleriyle tanış olmuştuk. Sokağımızın eczanesine kulak deldirme hakkında bilgi almak için gittiğimde, eczacımız eczanelerde kulak deldirmenin yasaklandığını, gelen bir şikayet yüzünden bu konuda ceza bile ödediğini söyleyince, ''Yani böyle hijyenik bir olay eczanede olmuyorsa nerede olacak peki'' diye sordum. Eczacımız kuyumculara ya da güzellik salonlarına bakmamı önerdi. Eczane haricinde bir yerde kulak deldirme işlemine çok sıcak bakmasam da yine de bir araştırayım dedim. Caddemizin ünlü güzellik salonuna sorduğumda delmediklerini söylediler. Evdeki kartvizitlerimden 1-2 kuyumcu aradım. 1 tanesi bebek kulağı delmediğini, bir tanesi çocuk durursa delebileceğini, bir tanesi de kulak delmediğini söyleyince iyice kararsız kaldım. Her kuyumcuda uygulama farklı demek ki. Son aradığım tanıdık kuyumcu da delmediğini söyleyince ''Bu iş yatacak'' dedim içimden, tam o an bulunduğumuz bölgede olan bir avm' deki eczaneye sormamı tavsiye edince ''Dur bir de orayı arayayım'' dedim. Aradım kulak deldiklerini öğrenince ''ohhh'' dedim tamam geliyoruz biz. Açıkçası böyle bir işlemin eczane harici bir yerde yapılmasına zaten gönlüm razı değildi. İsabet oldu. Derin' i aldığım gibi eczaneye gittik hemen. Kısmetime daha önce sokağımızdaki eczanenin eski eczacısı burada çıktı karşıma. Yani tanıdık birinin olması ve tüm çalışanlarının eğitimli, diplomalı olması da içimi rahatlatmıştı.

Derin' in dikkatini eczanedeki ürünlere çekerek, gezdirerek bir süre ortama alışmasını sağladım. Sonra yüksek bir tabureye oturdum. Derin'i de kucağıma aldım. Hem konuşuyor hem de Derin' e eczanedeki ürünleri gösteriyordum. Eczacı arkadaşım 1-2 kere ''Emin misiniz, deleyim mi'' diye sordu. Sanırım Derin' in yaşının küçük olmasından dolayı, başka bir zamana erteleyebilirim belki diye düşündüler. Kararlıydım, deldirecektim. Eczacı Derin' i kucağımdayken, kollarını da kavrayacak şekilde sıkıca kucaklamamı istedi. O sırada bir başka eczacı da yanımızda hazır bulunuyordu, başını sabit tutmak için. Delme işlemi sırasında ufak bir pozisyon değişikliği kulak deliğinin orantısız olmasına neden olabilirdi.

Tabi bu esnada fotoğraf çekmem mümkün olmadığından aşağıdaki temsili fotoğraflarla kulak deldirme işlemini sırasıyla anlatacağım.

Kulak deldirme işlemi nasıl yapılır?
Eczacı aşağıdaki gibi açılmamış bir kutu delme takımını getirdi, içinde delme işleminde takılacak küpe vardı ama bana bir başka kutudan seçebileceğim farklı renkteki küpeleri gösterdi. Seçimi yaptım. Seçtiğim küpeyi kulak delme tabancasına taktı. Bunları Derin' in görmeyeceği şekilde yapmaya özen gösterdi. 
Her iki kulak memesinin önlü arka kısmına, lokal anestezik özelliği olan acıyı azaltıcı, uyuşturucu sprey sıkıldı.
Delinecek yerler bir kalem yardımıyla işaretlendi. Burada her iki kulak deliğinin aynı yerlerden işaretlenmiş olmasına dikkat etmek gerekiyor. Yoksa iki kulak deliği orantısız olabilir.
Kulak delme tabancası işaretli yerlere getiriliyor ve bir tık'la işte delik açıldı. Tabi ilk delikten sonra ikinci kulağı delmek biraz daha zor oluyor. Her ne kadar uyuşturucu sprey de yapılsa kulağına bir işlem yapıldığının farkında olunca ister istemez korkuyorlar. O yüzden 2. kulak delme biraz daha zorlaşıyor. Bu esnada yanımızdaki yardımcı eczacı da başından tutarak sabitlemeye çalıştı Derin' i.
İşte iki kulak deliği de hazır. Eczacı, topikal antibiyotik olan Bacoderm krem verdi bana. Takılan vidalı küpenin yara yapmaması için, bir kaç gün sabah akşam deliklerin ön-arka kısmına sürmemi, kulak deliklerini sürekli kontrol etmemi, arada sırada küpeyi elle oynatıp, çevirmemi söyledi.
Kulak deldirdikten sonra nelere dikkat etmeli?
Geçici küpesi yaklaşık 4 hafta kaldı kulağında. İlk 1-2 gün eli kulağına gitti, küpesini elledi. Ama hep gözüm üstündeydi. Sık sık ayna karşısına geçip hem kendi küpemi hem de onun küpesini gösterdim. Eczacımızın söylediklerini aynen yaptım. Kremini düzenli sürdüm, küpeleri belirli aralıklarla oynattım, vidalarını kontrol ettim. Doğum gününden 1 hafta önce de hediyesi olan altın küpesini taktım. Ve şimdi her iki kulağında ışıl ışıl parlayan bir çift sevimli küpesi var kızımın.

Kulak deldirirken nelere dikkat etmeli?
Eğer siz de kız çocuğunuzun kulağını deldirmeyi düşünüyorsanız:
  • Çocuğunuzun küpe bölgesini koruyabilecek ve küpesini çıkarıp ağzına-burnuna sokmayacak yaşa ve bilince geldikten sonra deldirmenizi,
  • Hijyenik olduğundan emin olduğunuz eczane ya da ilgili sağlık kurumunu seçmenizi,
  • Delme işlemini yapacak olan kişinin steril eldiven giyip giymediğini kontrol etmenizi,
  • Delik açılacak bölgenin temizlenip,kulak memesinin anestezik krem/sprey ile uyuşturduktan sonra delinme işlemine başlanmasını,
  • Delme işlemi için kulağın kıkırdaksız olan meme kısmının seçilmesini,
  • Delmede kullanılacak küpenin sallantısız, en az alerjik olan titanyum veya 14 ayar altın alaşımlı olmasını 
  • Deldirme işlemi sonunda yara olmaması için deliğin etrafını, önlü arkalı düzenli olarak günde en az 2 kez antibiyotik özellikli kremle kremlemenizi (eczacınıza ya da çocuk doktorunuza danışmadan krem kullanmayın),
  • Küpenin yapışmasını önlemek için, klipsi ve küpeyi çıkmayacak şekilde kendi etrafında hafifçe döndürmenizi, tavsiye ederim.