Evde Yoğurt Nasıl Yapılır?

Yoğurdun, kalsiyum kaynağı olmasının yanında, sinir sistemi ve solunum sisteminin düzenli çalışması gibi pek çok fonksiyonda görev alan B2 vitamini (riboflavin), yine kemik ve diş oluşumu için kalsiyum kadar gerekli olan fosfor ve diş çürümelerini engelleyen flor mineralinin kaynağı olduğunu söyleyerek başlayayım. Peki ek gıdalara geçiş döneminde bebeğimize verilecekler listesinde yer alan yoğurdu, hazır mı alsak, evde mi mayalasak acaba? Aslında en güzeli ev yapımı, nasıl yapıldığını bildiğimiz, kendi ellerimizle yaptığımız yoğurt bence ama önemli olan yoğurt yemeleri ise hazır yoğurt bile olsa olur diyenlerdenim. Yeter ki yesinler de ev yoğurdu, hazır yoğurt fark etmez. Yoğurt biraz mayhoş tadıyla bebeklerin en zor alıştıkları ek gıdalardandır herhalde. Biz yetişkinler için bile tadı mayhoş geliyorken bebeklerimize bu tadı alıştırmak da kolay olmayacaktır kesin.
Egemen ek gıdalarla tanıştığında 1-2 defa evde, eski usul yoğurt yapmaya çalışmıştım ama başaramadım, tutturamadım. Ben de hazır paket yoğurtlardan denedim. Önce 1 çay kaşığı, sonraki gün 1 tatlı kaşığı, daha sonra 1 yemek kaşığı, sonra da yarım kase oldu ölçüm. Tada alışması ve sevmesi için bebek bisküvisi koyduğumda oldu, biraz meyve rendelediğim de oldu, hatta azıcık pudra şekeri koyduğum da oldu. Ama yok sevmedi Egemen, yediremedim. Aslında çocuk doktorumuz bir tada alışması için 3 gün geçmesi lazım demişti ama değil 3 gün, 7-8 gün ara vererek gayret etsem de olmadı. Bir de bebek yoğurtlarını denemek istedim. Acaba kıvam ve tat anlamında daha ağızlarına uygun olabilir mi diye düşündüm. Sütaş'ın Babymix yoğurdunu aldım, evet tahmin ettiğim gibi Egemen sevmişti bu tadı. Uzun bir süre bu şekilde giderdim yoğurt ihtiyacını. Baktım gayet güzel yiyor, artık normal yoğurt da yiyebilir diyerek hazır paket yoğurtlarından aldım, birkaç kez boş Babymix yoğurt kabına koyup öyle verdim yoğurdu, sonra da kaseye koyarak devam ettim.

Derin' in ek gıdaya geçiş döneminde yoğurdu evde kendim yapmaya karar verdim ama bu sefer yoğurt yapma makinesiyle. Tutup tutmayacağından tam emin olamadığım için şöyle uygun yollu birşey olsun aldım. Kullanma kılavuzunda zaten nasıl mayalanacağına dair açıklamalar var. Kıvamına göre katı yada daha az yoğun yapmak için saat ayarlaması var, zamanı bitince alarmı uyarıyor. İçinde 1 tane kapaklı plastik kap (tahmini 1,5 litre sütü rahat alıyor), 4 tane kapaklı 210 ml cam kavanoz var. Kullanımı çok kolay ve pratik. İlk denemem de bile istediğim kıvamda olduğunu görünce 2-3 akşamda bir yeniden yaptım. İlk mayalama için organik, doğal yoğurt bulamadığımdan yine normal hazır yoğurtlardan mayaladım. Mayalamak için uzun ömürlü süt değil de, günlük süt ve kaymaksız yoğurt öneriliyordu kullanma kılavuzunda, ben de öyle yaptım. 1 litre daha önceden kaynatılıp ılıtılmış sütten 1 su bardağı kadarına, 1 yemek kaşığı kaymaksız yoğurdu çatalla iyice yedirerek topak kalmayacak şekilde karıştır, sonra bunu sütün kalanına iyice karıştırarak yedir, koy makineden çıkan kaplara, kabı makineye yerleştir, kapaklarını kapat, zamanlama düğmesine bas ve alarmı çalıp da bittiğinde işte yoğurt hazır. Tabi normal hazır yoğurtlara göre tat ve kıvam konusunda farklı ev yapımı yoğurt. Onu da belirteyim. Derin de hiç bebek yoğurdu almadım, ev yapımı yoğurda alıştırdım, Egemen' de denediğim yöntemleri (bebek bisküvisi, meyve rendesi, azıcık pudra şekeri gibi) denedim. Bu sefer başarılı oldu bu yöntemler. Derin de yoğurt sever şu an, aynı abisi gibi.
Uzun bir süre evde (6 ay kadar) mayalama yöntemiyle yoğurt yaptım. Şu an normal paket yoğurt tüketimine geçtik. Akşam yemeği soframızdan yoğurt eksik olmaz bizim. Hem Egemen hem de Derin yoğurt yiyen çocuklar olduğu için şanslıyım sanırım. Burada istikrar çok önemli, birkaç denemede olmuyorsa denemeyi bırakmamalı. Birkaç gün ara verip tekrar denemeli. İlgisini başka yönlere çekerek, sevdiği bir şarkı, ninni mırıldanarak, bazen oyunla bazen çizgi filmle, içine 2-3 parça bebek bisküvisi ya da meyve rendesi ya da azıcık pudra şekeri koyup denemeye devam sevgili anneler..