Bebeklerde Ek Gıdaya Ne Zaman Geçilir?

Birçoğumuz ilk 6 ay bebeğimizi sadece anne sütüyle besledik ama anne sütü bu aydan itibaren artık bebeğin enerji ve demir gibi ihtiyaçlarını karşılayacak miktarda olmuyor ne yazık ki. Bebeğin vücudunun başka gıdalara da ihtiyacı oluyor. İşte o zaman ek gıdalara başlama zamanı gelmiş demektir. Bebeklerin, yarı katı gıdaları ağız boşluğunun arka tarafına aktarmayı, çiğnemeyi ve yutmayı başarması, sindirim sisteminin katı gıdaları hazmetmeye hazır hale gelmesi, baş ve boynun kontrolünün tamamlanması, el-göz koordinasyonunun gelişmesi, bebeğin anne ve çevre ile ilişkiye geçmesi, oturmaya başlaması genelde 6 ay civarı olduğundan, ek gıdalara geçiş için en uygun zamandır.

Egemen 6 aylık olduğunda, çocuk doktorumuz, ilk olarak meyve suyu ve yoğurtla denemelere başlayacağımızı söyledi. Yaz mevsimine girmek üzereydik, sabah 70-80 cl elma, armut, şeftali ya da kayısı suyunu havucun suyuyla karıştırarak, akşam üstü de 1 kase yoğurdu sade şekilde vererek ek gıdalara başladık. Yalnız, yoğurda bebek bisküvisi de koysam, azıcık pudra şekeri de ilave etsem yemedi bir türlü Egemen. Denemek için Sütaş'ın Babymix yoğurdunu almıştım en sonunda, onun tadı normal yoğurda göre biraz daha yumuşak olduğu için sevdi, ben de bir süre yoğurt ihtiyacını böyle karşıladım. Tabi şu an artık normal yoğurt yiyor. 
7. ayımızda sebze çorbası ve pirinçli muhallebi eklendi listeye. 1 patates, 1 havuç, 1 yemek kaşığı bulgur ya da irmik, 1 bardak suda pişirilip zeytinyağı katılarak hazırlanan çorbaya 3 günde bir değişik sebze ekledim. Bebeklerin yeni bir tada alışması için 3 gün gerekiyormuş.
8. ayda sabah kahvaltısı ve inek/tavuk eti dahil oldu ek gıdalara. Sabah kahvaltısı, ıhlamur çayıyla yumuşatılmış 3-4 bebek bisküvisinin içine 1 çay kaşığı labne peyniri, sonraki günlerde değişik ilave olarak yumurta sarısı, ezilmiş ceviz içi şeklindeydi.
9. ay balık ilavesi oldu ek gıdaya. Haftada bir somon, levrek, çupra, çinekop, mezgit gibi balıklardan 1 parça haşlama ya da fırında. Tabi yazdığım gibi kolay olmadı bu yeni tatlara başlangıç. Sabır ve istikrar çok önemli. El, yüz, giysi, koltuk, halı püskürtmeler, tükürmelerden nasibini almıştı yeterince.
12.ayından sonra da az yağlı, salçasız, baharatsız, tuzsuz tencere yemeklerine geçiş yaptık. Tabi bu arada anne sütüyle beslenmeye devam etti Egemen.

Derin de ise değişen çocuk doktorumuz, 23 haftalıkken ek gıdaya geçiş yaptırdı, meyve suyu, yoğurt ve pirinç unlu muhallebiyle. Bu sefer yoğurdu kendim yapmaya karar verdim, yoğurt makinesi aldım. Yapıp yapamayacağımı anlamak için şöyle uygun yollu olsun diyerek Hepsiburada.com' dan Yogoo marka yoğurt yapma makinesi aldım. 1 tane büyük kap, 4 tane de cam kavanozu vardı. Yaptım oldu, çok da işimi gördü. Ev yapımı yoğurt, bakkal, marketlerde satılan yoğurtlardan birazcık daha ekşi oluyor aklınızda olsun.
27. haftasında, kahvaltı ve çorba ilave edildi ek gıdalara. Ihlamur çayında 3-4 bebek bisküvisi, 2 günde bir beyaz peynir, yumurta sarısı, pekmez, ceviz içi, tereyağı karıştırılarak kahvaltı; 1 patates, 1 havuç, 1 kabak, 1 bardak suda pişirilip içine 3 günde bir bulgur/pirinç/irmik ve değişik sebzelerin eklenmesiyle oluşan çorba.
7 aylık olduğunda, tarhana, yayla çorbası eklendi listeye.
8. ayından sonra inek sütü, bal, yumurtanın beyazı, tuz, salça, baharat haricinde tüm gıdalar, balık, tavuk dahil oldu.
12. aydan sonra da yine az yağlı, salçasız, tuzsuz tencere yemekleri ile ek gıda listesini tamamladık. Derin de ek gıdalara başlarken tükürdü, püskürttü, attı, itti, ağzını kapattı, kafasını çevirdi, kirletti ama sabrım ve istikrarım galip geldi. Ek gıdalara devam ettiğimiz sürede anne sütüyle beslenmeye de devam etti Derin. 
Ek gıdalara başlama ayları ve içerikleri
Ek gıdalara başlarken her ikisi için de silikon mama kaşığı kullandım. İlk Bebedor almıştım ama kullanışsız geldi bana, sonra aldığımız bir üründen çıkan Aptamil mama kaşığını kullandım, saklama kabı da vardı, o kullanışlıydı, çok işimi gördü. Daha sonra buldukça ondan aldım.18 aylık olana kadar mama kaşıklarını kullandım, sonra tatlı kaşıklarına geçiş yaptım.

Doktorlarımızın ek gıdaya geçiş zamanı ve neyle başlanılacağı konusunda ufak tefek uygulama farklılıkları olsa da, ek gıdalara geçiş zamanı, nelerle başlayacağınız, ölçüleri, tarifleri konusunda en sağlıklı bilgileri sadece çocuk doktorunuzdan alırsınız, unutmayın.