Diş Buğdayı Nasıl Yapılır?

Diş buğdayı nedir?
Farklı kültürlerde diş aşı, diş bulguru, buğday dirilmesi, diş buğdayı olarak adlandırılan, bebeğin ilk dişinin çıkışını kutlamak, çocuğun dişlerinin daha sağlam olması, çabuk büyümesi ve rızkının artması niyetiyle, bebeğin ilk dişlerinin çıkmaya başladığının fark edildiği zaman yapılan eski bir Türk geleneğidir. Bu merasime adını veren diş buğdayı, kaynatılmış buğdayın şekerle harmanlanıp üzerine nar, ceviz, meyve şekeri gibi süsler konulmasıyla hazırlanır.
Ben de geleneklerimize uyup, ilk incileri çıktığı zaman hem Egemen hem de Derin için diş buğdayı düzenledim. Eğer benim gibi böyle özel anlara itina ile hazırlanıyorsanız ve yardımcınız yoksa, biraz zahmetli, yorucu oluyor ama günün sonunda herşey içinize sinmiş, eğlenmiş, keyif almışsanız ve çocuklarınız için hoş bir anı bıraktığınıza inanıyorsanız yorgunluğunuza değmiş demektir. Evet gelelim benim hazırlık aşamama. İşe 1 gün önceden ikramlıkları hazırlayarak başladım.
Egemen'in Diş Buğdayı
 
Menüm
  • Diş buğdayı 
  • Patates keki 
  • Makarna salatası 
  • Yoğurtlu havuç salatası 
  • Kereviz salatası 
  • Karışık sebze salatası 
  • Yaprak sarma (annemin ellerine sağlık) 
  • Ispanaklı börek (annemin ellerine sağlık) 
  • Sodalı börek (Macide teyzemiz sağolsun) 
  • Peynirli ordövr 
  • Şokellalı krep 
  • Diş kurabiyeleri (en zahmetlisi bu oldu, sabaha kadar diş şeklinde hazırladığım kurabiyeleri şeker hamuruyla kaplamakla uğraştım) 
  • Uğur böceği pastası 
Diş buğdayı tarifi

Verdiğim ölçüler yaklaşık 20 kişilik tarif için. Bol bol yetti arttı bile.
  • 500 gr aşurelik buğday 
  • 250 gr nohut 
  • 250 gr pudra şekeri 
  • 100 gr dövülmüş fındık içi 
  • 200 gr iri dövülmüş ceviz 
  • 100 gr kuru üzüm 
  • 200 gr kayısı kurusu 
1 gece önceden ıslatılmış nohutları ve buğdayı yıkayıp, bol suda nohut yumuşayana buğday diri kalana kadar haşladım, suyunu süzdüm. Biraz soğumaya bıraktım. Kayısıları küçük küçük doğradım. Kuru üzümü yıkayıp temizledim. Fındıkları ve ceviz içini dövdüm. Pudra şekerini de ekleyerek tüm malzemeleri karıştırdım. Karışımı mavi tüllerle süslediğim kaselere koyarak üzerini süsleme şekerleri, çakıl çikolata, kuş lokumu ile süsledim. Bu ilk deneyimimde bir acemilik olmasın diye annemden yardım aldım tabi, annemmmmm ellerin dert görmesin.

Kaseler evden, süsleme için kullandığım tül, şekerlemeler Eminönü' nden. Gidenler bilir, Eminönü' nde Hasırcılar Caddesi bebek süslemeleri satan mağazaların merkezi zaten. İnsan girdi mi çıkmak istemiyor.
Sabaha kadar uğraştığım ama tadı, görünümü, sunumu çok hoş olan diş şeklindeki kurabiyelerim. Ağzını kürdanla, gözlerini damla çikolatayla yapıp çöp şişe geçirdim. Kurabiye için kalıp, şeker hamuru, kurdeleler, mavi süs ayıcıklar, jelatin poşet yine Eminönü' nden. Dişim çıktı etiketini internette bulduğum bir fona kendi yazdığım yazıların çıktısını alarak yaptım.
Egemen' in boynuna 32 tane inci gibi, sıralı dişi olsun diye haşlanmış buğdaydan yaptığım kolye. Buğdayı haşladıktan sonra ipe dizerseniz çok büyük kolaylık olur. Kurdele Eminönü' nden, nazar boncuğu evden.
18 kişiydik diş buğdayı merasiminde Gelen misafirlerime öncelikle bu diş buğdayı kaselerinden ikram ettim, içlerinden bir tanesinin dibine 1 cent koymuştum daha önceden, yedikçe kime çıkacak diye meraklandık ve küçük amca Ender' e çıktı. Adettendir parayı bulan bebeğe güzel bir hediye alırmış. Egemen' in diş buğdayına gelenler sağ olsunlar hediyeleriyle gelmişlerdi. Sonra meslek seçme merasimine geçtik. Yere serdiğim bir örtüye Egemen' i Neşe teyzesinin yardımıyla oturttuk, başından 1 avuç buğday döktüm. (Buğday gibi bereketli bir ömrü olsun diye).
Sonra yüz üstü yatırdım, önüne kalem (yazar), makas (modacı), ilaç (eczacı), hesap makinesi (muhasebeci), tarak (berber), top (futbolcu), stetoskop (doktor) gibi meslekleri simgeleyen nesneler koyduk. İnanışa göre hangisine el atarsa o mesleğe yönelirmiş, tabi bu bir inanış. Egemen hesap makinesine el attı önce.
Bunlar işin eğlence kısmıydı, ne olacaklarını Allah bilir sadece. Hayırlı, başarılı, saygın, kazançlı meslekleri olsun inşallah. İkramlıklar servis edildi, afiyetle yenildi. Hediyeler açıldı. Misafirlere kendi hazırladığım lavanta keselerini dağıttım bugünün anısına. Kese, iç lavantası Eminönü' nden, doldurması benden.

Derin'in Diş Buğdayı

Menüm
  • Diş buğdayı 
  • Kıymalı hamur 
  • Peynirli börek 
  • Ispanaklı börek 
  • Kakaolu kek 
  • Brownie 
  • Kruvasan 
  • Yağlı gevrek 
  • Diş şeklinde haribolar 
  • Uğur böcekli pasta 
Derin' in diş buğdayı merasiminde annem burada olmadığından çok eksikliğini hissettim. Hal böyle olunca her şeyle kendim ilgilenmek zorunda kaldım. İkramlar, süslemeler, hediyelikler, bunlar için alışveriş, ilgilenmem gereken 3 yaşında bir çocuk. Babaanne tarafından geldi misafirlerim. Egemen' in diş buğdayında yapılan diş buğdayı tarifini aynen uyguladım. İkramlıklarımı ve süslemelerimi 1 gün önceden hazırladım. Mika kaseler, tüller, diş buğdayı malzemeleri, süsleme şekerleri, yine Eminönü' nden. Servis tepsisi Derin' in mevlidinden kalma. Etiketleri internetten çıktı yaptım.
Diş kurabiyelerini yapmaya zamanım kalmadı onun yerine diş şeklinde çubuklu ahşaplardan aldım. Ahşap diş çubukları, kurdele, nazar boncuğu, uğur böceği Eminönü' nden. Vazo, pet şişeden benim tasarımım, üstünü kat kat pembe tüller kaplayarak hazırladım. Etiketleri internette gördüğüm bir şablonu değiştirerek çıktı aldım.  
Derin' e, haşlanmış 32 tane buğdaydan yaptığım kolye ve bileziği taktım, 32 tane inci gibi, sağlıklı,sıralı dişi olsun diye. Nazar boncuklarıyla süsledim, çok şirin olmuştu.
Önce diş buğdaylarını ikram ettim, afiyetle yenildi, çok da lezzetli olmuştu. Kaselerden birinin içine daha önceden sakladığım 1 kuruş, Derin' in Hikmet dedesine çıktı bu sefer. Sonra yere serdiğim örtüye Derin' i yatırdım. Derin' in başından 1 avuç buğdayı, buğday gibi bereketli bir ömrü olsun diye abisi dökmek istedi, izin verdim.
Ve hemen arkasından meslek seçimi törenine geçtik. Önüne tarak (kuaför), kalem (yazar), makas (modacı), mouse (bilgisayar mühendisi), hesap makinesi (muhasebeci), metre (mühendis), ilaç (eczacı), stetoskop (doktor) gibi meslekleri simgeleyen nesneler koyduk. Derin metreye el attı ilk olarak. Ne olacaklarını Allah bilir sadece. Hayırlı, başarılı, saygın, kazançlı meslekleri olsun inşallah.    
İkramlıklar servis edildi, afiyetle yenildi. Derin' e gelen hediyeler açıldı. Hazırladığım lavanta keselerini ve diş şeklindeki ahşap çubukları bugünün anısı olsun diye misafirlerimize dağıttım. Bebek arabası Derin' in mevlidinden kalma. Keseler ve lavanta Eminönü' nden, doldurması, süslemesi benden. İnternetten beğendiğim bir etiketi kendim dizayn ederek çıktı aldım.
Ve bugüne ait diğer süslemelerim. Diş flaması, pembe harfler, diş şeklindeki gülen puf sünger yüz Eminönü' nden. Kağıt diş süslemelerini ve pembe nazar boncuklarını internetten çıktı aldım. Pembe kurdelelere geçirdim.       
Balonlar, flamalar Eminönü' nden, hepsi ''ilk dişim'' baskılı.       
Bebek çiçeği Derin' e hastane ziyareti sırasında getirilmişti, ben de bugün için kullandım masada. Konsepte çok güzel uydu.
Tabaklar, peçeteler, bardaklar hep ilk dişim konseptinde oldu, Eminönü' nden. Kapı afişini internette gördüğüm bir şablonu kendim tasarladım, çıktısını aldım, pembe tüller ve pembe otrişlerle süsledim. Böyle zamanlarda Copy Özalit çok işime yaradı, tasarladığım her şeyi usb ile aktarıp onlara götürdüm ve çıktılarını aldım.
Egemen' in diş buğdayında internetin nimetlerinden çok fazla faydalanmamıştım, bu kadar süs püs bilmiyordum. Ailemizde, çevremde her iki taraftan diş buğdayı yapan ilk ben olduğum için, kafamda bir şeyler oluşturacağım bir örnek de yoktu. Gelenler için Egemen' in diş buğdayı bir ilkti. İlk defa diş buğdayı kutlaması gördüklerini söylüyorlardı. Elimden geldiğince yaptım her şeyi. Derin' in diş buğdayında ise daha çok araştırdım, internetin araştırma gücünden yararlandım, bir de kız çocuğu olduğu için mi bilmiyorum her şey pembiş pembiş, süslü püslü olsun istedim. Ve en önemlisi büyük keyif aldım, zevkle yaptım ve evlatlarıma hoş birer anı bıraktım.