Bebek Ayakkabısı Seçimi Nasıl Yapılır?

Ailemizin yeni üyesi, hayatımızın neşesi bebeğimiz her gün biraz daha büyüyor ve her gün yeni bir şeyler öğreniyor. Önce gülümsemesi, sonra agucuk yapması, sırt üstü yatarken yüz üstü dönmesi, destekli ve desteksiz oturması, popo üstü oturmayı başarması, emeklemesi derken ilk adımını ne zaman atacağını merak ediyoruz ve heyecanla o anı bekliyoruz.

Ben de, Egemen' in ilk adımlarını ne zaman atacağını çok merak ediyordum. Hemen hemen 19 haftalıkken yattığı yerde dönmeyi, 27 haftalıkken desteksiz oturabilmeyi, 38 haftalıkken poposunun üstünde oturur vaziyette turlamayı, 42 haftalıkken kendine özgü bir stille (tek bacak popo altında, tek bacak önde) emeklemeyi, 51 haftalıkken de ellerinden tuttuğumuzda adım atmayı başarmıştı. Bu aşamadan sonra sürekli ellerinden tutup evin içinde yürüyüş provaları yaptık bol bol. Koltuğa, duvara tutunup yan yan kendi başına adımlar atabiliyordu. Sıra gelmişti bağımsız ilk adımlarına. Tam da 1 yaşına gireceği gün, hiç ummadığım ve beklemediğim bir anda, ayakta durup adım atabildiğini göstermek istercesine bana doğru yürüdü Egemen. Heyecanlandım, şaşırdım, sevindim. O anları ölümsüzleştirmek için hemen fotoğraf makinesine ve kameraya sarıldım. O anın keyfini çıkardım.

Hal böyle olunca, belki Derin de aynı dönemlerde yürür düşüncesi oluştu bizde. Derin 22 haftalıkken sırt üstü yatarken dönmeyi, 32 haftalıkken desteksiz oturmayı, 41 haftalıkken popo üstü kımıldanmayı, 43 haftalıkken geri geri emeklemeyi, 45 haftalıkken normal bir şekilde emeklemeyi, 50 haftalıkken ellerinden tutunca adım atmayı başarmıştı. Yaşında yürür belki beklentimiz boşa çıktı, ellerinden tutunca gayet seri yürüdüğü halde bırakınca, cesaret edemeyip hemen yere oturuyordu. Artık zamana bırakmıştım. Ne zaman hazır hissederse o zaman yürüyecekti Derin. Ve tam 15 aylıkken, bağımsız, tek başına yürüyebilir hale gelmişti. Artık Derin de yürüyordu. Ve bana da bu güzel anları fotoğraf makinesi ve kamerayla ölümsüzleştirmek kalmıştı.
Burada  unutulmaması gereken en önemli şey, her bebeğin fiziksel gelişiminin farklı olduğu ve her bebeğin farklı zamanlarda ayağa kalkıp ilk adımını atacağıdır. Bebeklerin çoğu, 12-18. aylar arasında yürümeye başlasa da, bazı bebekler, 8-9. ayda, bazıları ise 16. ayda yürüyebilir. Bazı bebekler önce emekleyip sonra yürürken, bazıları direkt yürür. Bu noktada hiçbir zaman başkalarının bebekleriyle kendi bebeğinizi kıyaslamayın, ''Bilmem kimin kızı, oğlu şu kadarken yürüdü, seninki yürüyemiyor mu'' cümleleriyle bebeğinizi baskı altına almayın. Yürümek için kendini ne zaman hazır hissederse o zaman yürüyecektir zaten. Bir yerlere tutunarak kalkmaya, ayakta durmaya, tutunarak adım atmaya çalışan bebekler ilk adımlarını atacaklarının da sinyalini verirler. Bu aşamada bebeğinizin ellerinden tutup yürümesine yardımcı olabilir, sağlamlığından emin olduğunuz mobilyalara tutunarak ayağa kalkmasını sağlayabilir, bacak kaslarını güçlendirici oyunlar oynayabilir, evde çıplak ayakla veya kaymayan çoraplarla gezmesine izin verebilirsiniz. Aynı zamanda yürüteç kullanmayıp, zamanını pusette, mama sandalyesinde geçirmesini de önleyerek ilk adımlarını atmasına destek vermiş olursunuz.

Bütün bunlara rağmen çocuk tutunarak vücudunu yukarıya çekmiyorsa, kendi başına ayakta kalmak istemiyorsa bu durum onun hala yürümeye hazır olmadığını gösterir. Bebeğiniz 18 ayına geldiği halde yürüyemiyorsa bunu çocuk doktorunuzla paylaşmanız gerekir.

Yine ilk adımlarının heyecanıyla hemen bebek ayakkabısı alma girişiminde bulunmayın. Evet kabul ediyorum, o kadar şirin, sevimli, pullu payetli, süslü, alllll beniiiii diye bağıran bebek ayakkabıları var ki. Ama bırakın evde biraz çıplak ayakla (uygun yer ısısında) ya da kaymaz bir çorapla, ayak parmakları yerle temas ederek, bu anların tadını çıkarıp kendini geliştirsin. Birkaç hafta bu şekilde yürüdükten sonra çocuğunuza ayakkabı alabilirsiniz.
Bebek ayakkabısı alırken dikkat edilmesi gerekenler ise: 
  • Ayakkabı gün sonuna doğru alınmalı (ayakları gün sonuna doğru %5 oranında genişlemiş olabilir) 
  • Ayağın hava alabileceği seçimler yapılmalı (Kanvas, kumaş, hafif yumuşak deri gibi) 
  • Ayakkabı yumuşak ve esnek, tabanı hafif çıkıntılı ve kaymaz deri olmalı. 
  • Yüksek tabanlı ayakkabı tercih edilmemeli. 
  • Ayağa tam olmasına, parmakların sıkışmaması için genişliğine dikkat edilmeli. 
  • Tahriş etmeyen, alerji yapmayan ayakkabılar tercih edilmelidir. 
Ve bebeğin yürümeye başlamasıyla, evde yeni bir dönem başlıyor. Bebeğin peşinde koşturma ve önlem alma dönemi. Bunu da bir sonraki yazıma sakladım.